اخبار سهام

اخبار سهام

رحمن محمدی مدیرعامل شرکت تولید گوشت و مرغ ماهان در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز گفت: اجرای سیاست‌های ابلاغی دفتر مقام معظم رهبری مبنی بر عدم تصدی گری، حرکت به سمت خصوصی سازی و شفاف سازی یکی از اهداف ورود این شرکت به بازارسرمایه محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در مرحله نخست 10درصد از سهام این شرکت در بازار عرضه شده نیز ادامه داد: امیدواریم براساس رفتار بازار تعداد بیشتری از سهام شرکت تولید گوشت مرغ ماهان در بورس عرضه شود.

 

 

محمدی ادامه داد: نهاده ها 70 درصد قیمت تمام شده تولید جوجه یکروزه را به خود اختصاص می‌دهند و 95 درصد این محصولات نیز وارد کشور می شوند.
وی با اشاره به اینکه در بازار جهانی و فضای کسب و کار باید فعالیت ها دارای مزیت استراتژیک باشند، افزود: تولید هر محصول بایدتوجیه اقتصادی باشد بنابراین به دلیل اینکه شرایط اقلیمی و کمبود آب در کشور موجبات افزایش قیمت تمام شده این محصول نسبت به بازارهای جهانی را فراهم می کند باید واردات این محصول برای کوتاه مدت انجام شود.
 
مدیرعامل شرکت تولید گوشت و مرغ ماهان ادامه داد: تاکنون سازمان اقتصادی کوثر سیاست هایی را مبنی بر تامین نهاده ها از طریق کشت فراسرزمینی با حمایت دولت در نظر گرفته است.
 
منبع خبری: بورس نیوز
 
 
 

 

 
 
 

محمدی با بیان اینکه مرغ ماهان یکی از اولین شرکت هایی است که در حوزه تولید جوجه یک روزه وارد بورس می شود، گفت: این شرکت در ۱۴ آبان سال ۶۹ بصورت سهامی خاص تاسیس و در تهران به ثبت رسید.سهامدار عمده این شرکت،هلدینگ کشاورزی کوثر است که از واحدهای تحت پوشش سازمان اقتصادی کوثر بشمار می آید.

وی درخصوص فعالیت شرکت افزود: "زماهان" در عملیات مرغداری،پرورش طیور،تولید گوشت مرغ ، تخم مرغ ، جوجه یک روزه و پولت تخم گذار فعالیت دارد.واحدهای در اختیار شامل دفتر مرکزی در کرمان،دفتر پشتیبانی در تهران،کارخانه دام در جاده قدیم کرمان- ماهان، دو کارخانه جوجه کشی در جاده ماهان و اشراق ورامین ،همچنین مزارع ۴ گانه، سه گانه و دو گانه به همراه یک واحد ۳۲ هزار قطعه ای در آبیک، یک واحد مشارکتی در سلطانیه و واحد پرورش پولت در سهیله کرج هستند.

آمارهایی از صنعت تولید مرغ

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سرمایه شرکت در بدو تاسیس ۱۰۰ میلیون تومان بوده و طی ۸ مرحله افزایش سرمایه به ۴۰ میلیارد تومان رسیده،ادامه داد: بر اساس آمارهای فائو،این صنعت در دنیا ۹۲ میلیون تن مرغ تولید می کند و در سال ۲۰۱۸ تعداد ۱۱ کشور آمریکا با ۱۹ میلیون تن، برزیل با ۱۳,۵ میلیون تن، اتحادیه اروپا با ۱۲ میلیون تن، چین با ۱۱ میلیون تن،هند با ۴.۶ میلیون تن،روسیه ۳.۹ میلیون تن،مکزیک با ۳.۵ میلیون تن،آرژانتین با ۳.۱ میلیون تن، ایران ۲.۹ میلیون تن،تایلند با ۱.۹۹ میلیون تن و ترکیه با ۱.۹۸ میلیون تن جزو تولیدکنندگان عمده محسوب می شوند.

محمدی گفت: از میزان ۹۲ میلیون تن،مقدار ۱۱,۵ میلیون تن در بازارهای جهانی عرضه می شود که صادرکنندگان عمده این بازار به ترتیب برزیل ،آمریکا، اروپا، تایلند ، چین و ترکیه هستند.بازار هدف صادرات گوشت مرغ این کشورها به ژاپن،مکزیک، عربستان،اروپا، عراق و آفریقای جنوبی صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه شرکت مرغ ماهان به عنوان تولیدکننده جوجه یک روزه گوشتی و مرغ مادر شناخته می شود،گفت: ظرفیت تولید مرغ مادر در این صنعت ۲۵,۸ میلیون قطعه  طی دوره ۱۸ ماهه و تعداد واحدهای جوجه ریزی در سطح کشور ۷۰۳ واحد است که در قالب ۶۰۰ شرکت فعالیت می کنند و ۱۱.۵ میلیون قطعه مرغ مادر در این واحدها بطور سالانه ریخته می شود که تا ظرفیت واقعی،جای خالی بسیاری دارد.

مدیرعامل تولید گوشت مرغ ماهان ادامه داد: به تبع این جوجه ریزی بیش از ۲۰,۷ هزار واحد گوشتی با ظرفیت اسمی ۴۵۵ میلیون قطعه طی دوره ۸۰ روزه وجود دارد که برایند این ظرفیت، تولید ۳ میلیون تن گوشت مرغ در سال است که اکنون ۲.۱ میلیون قطعه تولید می شود.

محمدی با بیان اینکه در حوزه مرغ گوشتی ۳ شرکت ماهان، زربال و زنجیره شرق فعالیت دارند،گفت: دو شرکت زربال و زنجیره شرق زنجیره تامین را در شرق و شمال ایران برعهده دارند و با برنامه های در دست اقدام"زماهان" نیز به عنوان شرکت سوم در زنجیره تامین و تولید گوشت مادر فعالیت خواهد داشت.

اهداف عمده برای فعالیت در سال ۹۸

وی از هدف گذاری رسیدن به تولید ۱۱۵ میلیون جوجه یک روزه گوشتی در سال ۹۸ خبر داد و گفت: سهم شرکت ماهان از این تعداد ۴۵ میلیون قطعه است که باید در سال آتی تولید و عرضه شود.همچنین با برنامه تولید ۳۰ هزارتن گوشت مرغ، سهم ماهان ۵ هزار تن و تولید ۵۸۰ قطعه پولت تخم گذار در دستور کار سال آینده است.

این مقام مسئول درخصوص وضعیت تامین خوراک گفت: تامین خوراک از محل دلار ۴۲۰۰ تومانی و شرکت های مدون توزیع کننده خوراک دام صورت می پذیرد.با برنامه ریزی ها و تامین نقدینگی مشکل خاصی در این خصوص نداشتیم و ذخیره استراتژیک ۳ ماهه صورت گرفته است. به لحاظ اهمیت گوشت مرغ در سبد خانوار و حمایت دولت به نظر نمی آید که تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی در سال ۹۸ برداشته شود اما در این صورت هم متناسب با تغییر نرخ،تصمیم گیری هایی اتخاذ خواهد شد.

آقابزرگی هم در این خصوص توضیح داد: باتوجه به اولویت بندی تامین ارزاق عمومی توسط دولت اگر نرخ ارز تغییر کند به جهت آثار سود و زیانی، پیامدهای آن افزایش قیمت محصولات خواهد بود و مسلما سود شرکت افزایش پیدا خواهد کرد.

ریسک ها و سهم بازار در میان رقبا

محمدی درخصوص ریسک های شرکت و سهم بازار در میان رقبا گفت: بزرگترین ریسک بحث تامین نهاده ها است که ۹۰ درصد آن وارداتی است که با سیاست های اتخاذ شده امید می رود شاهد ریسک زیادی نباشیم و مورد دیگر به بیماری های طیور برمی گردد.حدود ۳ تا ۴ درصد سهم بازار در جوجه یک روزه گوشتی به این شرکت تعلق دارد.

وی درخصوص تسهیلات دریافتی نیز گفت: ۸ میلیارد تومان تسهیلات از بانک سپه با نرخ ۱۳ درصد دریافت شده که ۵ میلیارد آن باقیمانده است و طی ۵ سال باید پرداخت شود.همچنین دو وام ۲,۵ میلیارد تومانی با سود ۱۸ درصدی هم از بانک کشاورزی دریافت شده که باید ۶ ماهه تسویه شود.

تحقق ۵۰ درصدی سود پیش بینی شده

مدیرعامل تولید گوشت مرغ ماهان باتوجه به اینکه سال مالی این شرکت منتهی به آذر است از محقق شدن ۱۵ میلیارد تومان سود طی ۳ ماهه نخست سال مالی "زماهان" خبر داد و گفت: کاری که در ارتباط با براورد سود مورد انتظار (۳۱ میلیارد تومان) در سال ۹۸ صورت گرفته، برگرفته از تجارب کارشناسان مجموعه است و دستیابی به سود ۲,۷ میلیارد تومانی سال گذشته در مقایسه با سال آتی ابهاماتی را بوجود آورده که محقق شدن سود ۱۵ میلیاردی نشانگر منصفانه بودن این براورد است.

برنامه افزایش سرمایه

محمدی در پاسخ به سوال بورس پرس مبنی بر برنامه افزایش سرمایه برای سال آتی گفت: باتوجه به اینکه اخیرا برنامه افزایش سرمایه را در دستور کار قرار دادیم به نظر نمی آید در سال ۹۸ برنامه ای وجود داشته باشد.

منبع خبری: کوثر نیوز