جوجه ریزی نژاد آرین در مزرعه 6 شرکت ماهان

جوجه ریزی نژاد آرین در مزرعه 6 شرکت ماهان

معاونت تولید ماهان: «حمایت از تولید ملی، تامین امنیت غذایی کشور و عمل به منویات مقام معظم رهبری در خصوص احیای نژاد آرین از اهداف جوجه ریزی و پرورش نژاد آرین در شرکت ماهان است.»

 
 

گزارش روابط عمومی در گفتگو با جناب آقای مهندس سعیدی، معاونت تولید شرکت ماهان:

 

-اگر ممکن است اندکی در خصوص تاریخچه نژاد آرین توضیح دهید.

ایران جزء معدود کشور‌های دارنده‌ مرغ لاین به نام آرین است که می‌تواند مبدا تولید گوشت مرغ در کشور باشد. به جمعیت خالص از حیوانات خاص که با حیوانات خالص آمیزش کرده و گونه‌هایی مشابه خود تولید کنند، لاین، اجداد و یا مادر گفته می‌شود و در واقع جوجه‌های کنونی یک‌روزه گوشتی و تخم گذار از نسل مرغ لاین و اجداد به شمار می‌روند. پیشینه راه‌اندازی و تأسیس مرغ لاین به مصوبه شورای اقتصاد در سال ۱۳۶۰ برمی‌گردد که تولید جوجه یک‌روزه اجداد گوشتی و اصلاح نژاد طیور جزء اهداف آن بوده است. در ابتدا مجموعه ای در ۲۵ کیلومتر جنوب بابل جانمایی شد و پس از تکمیل ساختمان‌های مورد نیاز، کار آزمایشی خود را در سال پایانی دهه ۶۰ آغاز نمود. نخستین دوره آزمایشی جوجه اجداد از نژاد هایبرو از هلند وارد شد و دوره آزمایشی با تولید ۲۱۰ هزار قطعه جوجه یک‌روزه مادر و ۳۲۰ هزار قطعه جوجه یک‌روزه گوشتی با موفقیت به پایان رسید. و سرانجام در سال ۷۱، با ورود یک گله لاین هلندی، اجداد مورد نیاز برای ایجاد زنجیره تولید داخلی تامین گردید. که متاسفانه در سالهای اخیر به دلیل تغییر سیاست گذاری های ابلاغی کشور توجه لازم به ارتقاء و توسعه این نژاد صورت نپذیرفته است.

-اهمیت احیای نژاد آرین و پرورش آن در مزارع پرورش مرغ مادر کشور را بیان کنید.

در حال حاضر معدود کشورهایی نظیر آمریکا، انگلیس، هلند، آلمان، فرانسه و ایران صاحب تکنولوژی لاین هستند و زنجیره تولید صنعتی گوشت مرغ وابسته به گله‌های مرغ لاین است. در خصوص مرغ لاین این نکته حائز اهمیت است که نداشتن این تکنولوژی سبب وابستگی به کشورهایی می‌شود که فناوری لاین را در اختیار دارند و در صورت عدم فروش لاین یا اجداد از سوی این کشورها، گوشت مرغ به ‌صورت قطعه‌بندی و با قیمت‌های گزاف وارد شده که در نتیجه امنیت غذایی و سفره خانوار کشور را با تهدیدی جدی روبرو خواهد نمود. از سوی دیگر اعمال سیاست‌های تحریمی علیه کشور در سال‌های اخیر، اهمیت داشتن تکنولوژی لاین را در کشور بیش‌ از پیش متجلی می‌سازد، از این ‌رو ضرورت حفظ و توسعه مرغ لاین و اجداد در کشور با منافع ملی گره‌ خورده است.

-پیشنهاد یا راهکار خود برای احیای نژاد آرین را بیان فرمایید.

احیای نژاد آرین یک عزم و اجماع ملی را می طلبد. در طی سالیان اخیر عوامل مختلفی ذائقه مردم ایران را به سمت مصرف گوشت مرغ های با وزن بالاتر از استاندارد جهانی متمایل نموده است. که این موضوع موجب شده مرغداران تولیدات خود را عمدتا در سنین بالای 45 روز و در برخی موارد بالای 50 روز  و با وزن بالای 3 کیلوگرم روانه بازار نمایند. این در حالی است که جوجه‌های یکروزه نژاد آرین در 35 روز نخست رشد خود میزان عملکرد مشابه و در مواردی حتی بهتر نسبت به نژاد‌ راس و سایر نژادهای موجود در بازار را دارد. اما در سنین بالاتر به دلیل افزایش ضریب تبدیل، پرورش این نژاد برای مرغداران به صرفه نخواهد بود. لذا در اینجا لازم است که متولیان و سیاست گذاران عرصه صنعت کشاورزی و طیور اولاً، فضایی مطمئن با ارائه مشوق های لازم ایجاد نموده تا تمامی ذینفعان زنجیره تولید و تامین این نژاد، استراتژی خود را بر مبنای تولید مرغ با وزن حدود 1900 گرم با طول دوره پرورش 35 روزه تنظیم کنند. ثانیاً، با عنایت به نظر اکثر کارشناسان حوزه صنایع غذایی و پرورش طیور، گوشت مرغ با وزن بالا حاوی مقادیر چربی بیشتر و مستعد بیماری های بیشتر خواهد بود که در نتیجه موجب کاهش ارزش تغذیه ای و بروز عوارض مصرف گوشت مرغ در این حالت خواهد شد. بنابراین می بایست فرهنگ سازی از طریق تمامی مبادی ممکن انجام پذیرد تا تمایل مردم به استفاده از گوشت مرغ با وزن بالا به سمت استفاده از مرغ با وزن استاندارد و به اصطلاح «سایز» که ماهیت اصلی نژاد آرین نیز می باشد، سوق داده شود.

-شرایط پرورش نژاد آرین در شرکت ماهان را چگونه ارزیابی می نمایید.

پیرو منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص احیای نژاد آرین و همچنین رویکرد و اهتمام ویژه مدیران محترم سازمان اقتصادی کوثر و هلدینگ کشاورزی نسبت به گسترش و بهبود پرورش نژاد آرین و توسعه زنجیره تامین در کشور، شرکت ماهان جوجه ریزی نژاد آرین را به صورت پایلوت و آزمایشی در مزرعه شماره 6 خود در منطقه آبیک آغاز نموده است.

اینجانب رجاء واثق دارم که به حول و قوه الهی و با تکیه بر دانش، تخصص و تلاش  مدیران و کارشناسان جوان و کارکنان غیور مجموعه ماهان مسیر پرورش و تولید نژاد آرین به خوبی طی شده و در آینده ای نزدیک در تمامی مزارع شرکت از این ظرفیت ارزشمند در راستای حمایت از تولید ملی، قطع وابستگی به خارج و کاهش خروج ارز، تحکیم پایه های اقتصاد مقاومتی و تامین امنیت غذایی کشور استفاده شود.