اجتماعی
داغ

گفت‌وگوی پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر با «مهندس محمد رام برزین» مدیرعامل شرکت مرغ ماهان

گفت‌وگوی پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر با «مهندس محمد رام برزین» مدیرعامل شرکت مرغ ماهان

اشتراک گذاری این مطلب

گفت‌وگوی  پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر با «مهندس محمد رام برزین» مدیرعامل شرکت مرغ ماهان:

«مهندس محمد رام برزین» افزود: در حال حاضر پروتکل‌های تولید بهداشت در اجداد زربال به گونه‌ای تدوین شده که یک کارشناس صفر که از دانشگاه می‌آید نیز می‌تواند ۸۰ درصد کارهایی را که باید انجام شود، به صورت بخش به بخش و با سهم درست انجام دهد ...

 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: از نظر مدیرعامل شرکت مرغ ماهان، مستهلک بودن ساختمان‌ها و ادوات مرغداری‌ها ضربه شدیدی به مرغدار می‌زند و این معضل با افزایش قیمت تمام شده و کاهش عملکرد گله‌ها، باعث می‌شود سودی که مرغدار از محل گله برای خود متصور بوده، کمتر از میزان پیش‌بینی‌شده باشد.

«مهندس محمد رام برزین» تصریح می‌کند: «هنوز در خیلی از مراکز فعالیت‌های مدیریتی و علمی به صورت سلیقه‌ای انجام می‌شود و دوستان سعی می‌کنند که از انتشار یافته‌های علمی خود جلوگیری کنند، در صورتی که زکات علم به نشر آن است.»

حکیم مهر: آقای مهندس، لطفا اشاره‌ای به سوابق مدیریتی خود بفرمایید.

بنده از کارشناسی صفر شروع کردم و بیش از ۲۰ سال سابقه کار در مجموعه طیور دارم. فعالیت بنده با شرکت مرغ اجداد زربال آغاز شد و به مدت ۲۰ سال معاون تولید اجداد زربال بودم. در ادامه مدتی به عضویت هیات مدیره موظف دیزپاد در آمدم و در حال حاضر به عنوان مدیرعامل شرکت مرغ ماهان فعالیت می‌کنم.

حکیم مهر: ارزیابی شما از بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور و صنایع وابسته چیست؟

به طور کلی هر نوعی از دورهمی که در حوزه صنعت دام و طیور اتفاق می‌افتد، باعث می‌شود که بزرگان این عرصه با تکنولوژی‌های جدید در آن رویداد ظاهر شوند. در ادامه، تبادل اطلاعات علمی بین دوستان باعث می‌شود که سرعت پیشرفت در آن بخش بالاتر رود. این نمایشگاه نیز خارج از این مسئله نبود و حداقل برای خود بنده چندین مورد در خصوص بحث تغذیه، ریزمغذی‌ها، ژنتیک و امور پرورشی اتفاق افتاد. دوستان فعالیت‌های جدید خود را ارائه کردند، ایده‌های نو رد و بدل شد و قرارهایی برای همکاری گذاشته شد تا بتوانیم از دانش علمی دوستان استفاده کنیم. از آن طرف در تلاش هستیم تا داشته‌های ما در اختیار دوستان قرار گیرد که در نهایت یک کار تیمی خوب اتفاق بیفتد و تمام صنعت بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

حکیم مهر: از نظر شما مهمترین مشکلات حوزه تولید کدام موارد هستند؟

مستهلک بودن ساختمان‌ها و ادوات مرغداری‌ها ضربه شدیدی به مرغدار می‌زند. این معضل با افزایش قیمت تمام‌شده و کاهش عملکرد گله‌ها باعث می‌شود سودی که مرغدار از محل گله برای خود متصور بوده، کمتر از میزان پیش‌بینی شده باشد. با این حال مرغدار از همین میزان سود نیز راضی است، چون دلخوش است که چراغ چندین خانه را روشن نگه داشته و معیشت چند خانواده را تامین کرده است.

حکیم مهر: چه راهکاری را پیشنهاد می‌دهید؟

باید برنامه‌ریزی‌ها به سمت تجهیز ادوات و ساختمان‌ها و به روز کردن آنها حرکت کند تا تاثیرات مثبتی روی عملکرد واحدهای تولیدی ایجاد شود. در نهایت نتیجه این تاثیرات، تولید گوشت سفید بیشتر با قیمت تمام‌شده کمتر در سفره مردم است.

معضل بعدی این است که هنوز در خیلی از مراکز، فعالیت‌های مدیریتی و علمی به صورت سلیقه‌ای انجام می‌شود و دوستان سعی می‌کنند که از انتشار یافته‌های علمی خود جلوگیری کنند، در صورتی که زکات علم به نشر آن است و نه حفظ آن برای خود. نشر علم باعث کاهش پس‌انداز دانش ما می‌شود و همین مسئله ما را ترغیب می‌کند که به دنبال دانش بیشتر برویم و از این طریق سطح دانش خود و افرادی که با ما کار می‌کنند را بالا ببریم.

در این خصوص دوستان می‌توانند به صورت اتحادیه و تعاونی به دور هم جمع شوند و اصنافی را با هدف تبادل علمی تشکیل دهند. ما این اتفاق را به صورت خیلی کوچک در  اجداد زربال داشتیم و سعی کردیم تمام کارهایی را که انجام می‌دهیم، به صورت پروتکل باشد. در حال حاضر پروتکل‌های تولید بهداشتی در اجداد زربال به گونه‌ای تدوین شده که یک کارشناس صفر که از دانشگاه می‌آید نیز می‌تواند ۸۰ درصد کارهایی را که باید انجام شود، به صورت بخش به بخش و با سهم درست انجام دهد. در واقع نگارش پروتکل با این رویکرد انجام می‌شود که یک کارشناس صفر تازه وارد از دانشگاه متوجه آن شود و بداند که دقیقا چه کاری می‌خواهد انجام دهد. این رویکرد نوعی از جانشین‌پروری است و از آزمون و خطای مجدد افرادی که در مجموعه مشغول به کار هستند، جلوگیری می‌کند.

حکیم مهر: به عنوان حرف آخر...

اگر دوستان بتوانند به دور هم جمع شوند و از طریق ایجاد تشکل‌ها اقدام به همفکری در خصوص مسائل علمی کنند، از هدر رفتن سرمایه و زمان جلوگیری خواهد شد که این مسئله به نفع صنعت و همه دوستان است.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

برای مطالعه مشروح گزارش به لینک زیر مراجعه نمایید.

https://b2n.ir/d51500